28. října, na den vzniku samostatného československého státu, si poprvé obchody vyzkoušeli nový zákon, který byl schválen letos v létě a zakazuje prodej v 7 dnech, kdy jsou státní svátky. Zákon se týká maloobchodu i velkoobchodu, ale pouze pokud je prodejní plocha větší než 200 m2, protože pro takto malé obchůdky by 7 zavřených dní v roce mohlo mít fatální následky. Již první den, kdy byl tento zákon uveden v praxi, však nastalo několik “ale“:
1. Obchodní centra
Pro ně je zákon poměrně zavádějící, protože ho mohou použít různě. Jelikož velká obchodní centra mají menší prodejny, na které se zákon nevztahuje, mohou se zachovat dvěma způsoby. Buď se může uzavřít celé obchodní centrum včetně těchto menších prodejen, nebo budou zavřeny jen ty obchody, jež se zákon týká, což se samozřejmě podepíše na tržbách (dle průzkumů by mohli obchodníci přijít až o 4 miliony korun), protože v tuto chvíli to zvýhodňuje menší podniky. Přesto 28. října se většina obchodních center rozhodla podle toho druhého příkladu.
2. Čechům to nevadí
Dle nezávislých průzkumů, které provedl Český rozhlas, až 2/3 Čechům buď daný zákon nevadí, nebo ho dokonce podporují (většinou ho podporují především ženy). Pouze 1/3 obyvatel je doopravdy proti zákonu, většina nevidí problém v tom, aby si nakoupila na jeden den předem.
3. Našla se klička
Nicméně ti, co chtěli, našli způsob, jak se zákon dá bez problému obejít – řešení je totiž více než primitivní. Zákon hovoří pouze o prodeji, nikoliv např. o ostatních běžných činnostech, které s obchodem souvisí, jako je inventura nebo třeba zásobování. Stejně tak spousta obchodů nabídla zákazníkům možnost si prodejové zboží různě vyzkoušet a prohlédnout.
4. Volno být nemusí
Lidé, kteří zákon propagovali, tak zuří. Každý, kdo letos zapnul televizi, tak ví, že hlavním argumentem bylo to, že ostatní svátky by i prodavači a prodavačky měli být doma se svou rodinou, a proto by také měli mít volno a ne prodávat v obchodě. Jenže tím, že spousta obchodníků zákon obejde, spousta lidí volno mít nebude, protože v obchodech se budou věnovat buď činnostem, které nezahrnují prodej, ale běžný chod obchodu anebo se budou věnovat zákazníkům jiným stylem.